Finn Út Kft.

Technológiai útmutató

A Finn aszfalt bemutatása

A Finn aszfalt, 1992. év óta finn receptúra alapján készül a magyarországi viszonylatokra igazítva. Európában már az 1960-as években is használták ezt a könnyen tárolható és bedolgozható aszfaltot, mind útépítésre illetve útjavításra egyaránt.
Finnországban az 1970-es években dolgoztak ki az általunk is nagy sikerrel használt technológiát, amivel akár a munkaterület közvetlen közelében is legyártható a bedolgozandó aszfalt.
Magyarországon jelenleg öt megyében, hét különböző telephelyről áruljuk a Finn aszfaltot. Baranya megye, Komló. Veszprém megye, Uzsa illetve Bazsi. Pest megye Szob és Monor. Nógrád megye, Nógrádkövesd. Borsod megye, Tállya)

Az alkalmazási engedélyben foglaltak mellett a több mint tizenöt éves hazai gyakorlat alapján az alábbi tapasztalatokat lehet összegezni:

Magyarországon jelenleg három fajta FINN ASZFALT készül:

  • FA-8-as (az AC-8-hoz hasonló szemszerkezetű)
  • FA-11-es (az AC-11-hez hasonló szemszerkezetű)
  • FA-22-es (az AC-22-höz hasonló szemszerkezetű)

Felhasználási területei

Kátyúzás, profiljavítás, összefüggő felületjavítás
Jelentős különbség van a hagyományos hidegaszfaltok és a melegaszfaltok alkalmazásával szemben a Finn aszfaltnak a viszonylag nagy utántömörödő tulajdonsága miatt. Bitumenes kötőanyagú burkolatok kátyúzására 2-3 cm-es kezdődő hámlások és kisebb tányérosodások esetén, az FA-8-ast javasoljuk, természetesen a kátyúzás előírásait betartva. Mélyebb kátyúk vagy süllyedések esetén indokolt lehet a vázasabb FA-11-es vagy szélsőséges esetben az FA-22-es aszfalt bedolgozása.
Az aszfaltvágóval történő körbevágása után elengedhetetlen a még mozgó részek eltávolítása és a kátyú víz- és pormentes kitakarítása. Kedvező időjárási körülmények között bitumendús alákenést, a FINN ASZFALT nem igényel. Esetleges kellősítés csak hideg időben javasolt bitumen-emulzióval. Az aszfalt bedolgozásánál figyelemmel kell lenni az után-tömörödésre. A FINN ASZFALT-ot a kívánt szintnél 1,5-2 cm-rel magasabban célszerű elteríteni a kátyú mélységétől függően. A tömörítést végezhetjük vibróhengerrel, döngölő békával, kézi tömörítő eszközökkel, akár gépkocsi kerékkel is, Az aszfalt a bedolgozás után a forgalom hatására után-tömörödik. A forgalom nagyságától függően 3-4 nap alatt simul be az útpálya szintjére.

Amennyiben az első alkalommal nem sikerült a megfelelő eredményt elérni – nem megfelelő tömörítés, rosszul becsült után-tömörödés vagy váratlan időjárási tényezők miatt – új réteg terítésével a FINN ASZFALT a már bedolgozott aszfalttal összedolgozódik, kellősítés, további előkészítő munkák nélkül, így minden utójavítás könnyen és folyamatosan végezhető. Külön ügyelni kell, hogy az anyag ne leg, osztályozott, tehát ne csupán durva szemekből álljon a kátyúba helyezett anyag.

Különös figyelmet érdemel a téli, kora tavaszi burkolatjavítási munka. Az anyagot +5 C fok fölött lehet bedolgozni. Nedves hideg időben, vagy alacsonyabb lég- és talajhőmérséklet esetén (+0°C alatt) javasolt a bedolgozás előtt az előző napokban fedett, minimum +5-10 °C körüli hőmérséklete bekészteni a bedolgozandó mennyiséget. Ilyen esetekben, különb. a mélyebb kátyúzás esetén a külön felhordott tapadásjavító híd, emulzió vagy egyéb kötőanyag segítheti a kezdeti tapadást és a későbbi betömörödést

Kötő- és/vagy kopóréteg építése

A Finn aszfalt alkalmas kötő és/vagy kopóréteg építésére a nemzeti úthálózat kis és közepes forgalmú útjain 1.500-2.000 E jármű/nap határig (közepes forgalom), illetve az önkormányzati utakon hasonló forgalomig.

A beépítés – hasonlóan a meleg aszfalthoz – finisheres terítéssel, előtömörítéssel történhet a legkedvezőbb módon. Alárendelt utakon jól alakítható gréderes munkával is. A tömörítéshez – figyelemmel a forgalom utántömörítő hatására – elegendő egy-egy henger, amely lehet acél, vagy gumi palástú, ebben az esetben azonban simító henger is szükséges. Bevált a gyakorlatban az öszvér henger alkalmazása.
A tömörítést simító hengerlésnek megfelelően kell végezni, az útpálya két szélének tömörítése után az út tengelye felé haladva, átfedésekkel. A technológiából adódóan nem szükséges a .1jes tömörségre való törekvés, A burkolat könnyen repedhet, ha történik. A burkolat utókezelést nem kíván, azonban pár hét múlva ajánlott a felület álnézése abból a célból, hogy a kezdeti, igen puha állapotában, esetleg előforduló erőszakos rongáló hatások nyomait ki kell javítani (hirtelen fékezés okozta kinyomódás, hirtelen gyors le vagy felkanyarodás, mezőgazda-sági munkagépek okozta sérülések.) A teljes kikeményedés és elaszfaltosodás időtartalma időjárástól függően 2-3 hét.

Közbenső vagy átmeneti rétegként, illetve közmű nyomvonal helyreállításához

Kiváló átmeneti réteget építhetünk belőle ott, ahol a kopóréteg elhelyezése később történik meg vagy a technológiából adódóan csak ideiglenesen, de át kell adni a munkaterületet a forgalomnak. A bedolgozás történhet géppel és kézzel is. (Könnyen lapátolható a több hónapja készült anyag is.) A tömörödésre 15-25 %-ot kell számítani vastagság függvényében. (Pl.: 5 cm-es réteg esetén 6-6,5 cm-t) Külön figyelmet kíván, ha szegélyezett helyre, közmű fedlapok környékén történik a beépítés. A beépítés során elég egy hengerrel végezni a tömörítést, de ha lehetőség van másnap illetve harmadnap egy-egy simító hengerlésre, akkor a végső tömörödés hamarabb következik be.

Kiválóan megfelel közműnyomvonal helyreállításhoz, bármilyen úthálózaton, ha a munkagödör kellően volt megtömörítve és az alapréteg teherbíró. A meglévő burkolathoz és a forgalomhoz kell megválasztani a FINN ASZFALT fajtáját. Természetesen itt is vegyük figyelembe, hogy a melegen hengerelt aszfalthoz viszonyítva a hidegaszfalt 15-25 %-ot is tömörödik. Pl.: 5 cm-es végső réteghez 6-6,5 cm-t kell lazán elteríteni.

Kerékpárút építéshez

a finomabb szemszerkezete aszfaltot ajánlhatjuk azzal, hogy a forgalom tömörítő hatását pótolni kell az építés során, ezért több napig visszatérően kell egyszer-egyszer meghengerelni.

Parkolóba,

gépjármű és egyéb tároló burkolatához nem ajánlhat – bár készült ilyen burkolat – mert a betömörödés, után-tömörödés nem Ind végbe menni a megfelelő forgalmi terhelés hiányában és nagy a veszélye a kipergésnek, összeszáradásnak a teljes elaszfaltosodás előtt.

Minősítés

Figyelemmel arra, hogy a FINN ASZFALT után-tömörödése nagyobb, mint a meleg aszfaltoké, nagyobb vastagság esetén (6-8cm) célszerű a két rétegben történő beépítés és tömörítés.

Az Alkalmazási Engedély a Finn aszfalt minősítését is tartalmazza, azonban szükséges hangsúlyozni, hogy a kész burkolatból nem lehetséges mintavétel fúrással, vagy egyéb módon, mert szétesik az anyag, ezért a keverék keverőtelepről történő mintavétele és vizsgálata a gyakorlat. A gyártó Szállítói Megfelelőségi nyilatkozatot ad ki a megvásárolt mennyiség után.

A vastagság mérés eredményei a burkolat készítésekor mért adatok alapján képződnek.

FINN ASZFALT gyártó és forgalmazó:
FINN ÚT KFT.